Mozgásfejlesztés, képességfejlesztés, pedagógiai fejlesztések lóháton

Fejlesztések lóháton

Fejlesztések lóháton

Na mozogj már !! 2.

A mozgás és az idegrendszer kapcsolata 2.

2018. június 21. - fejlesztesek lohaton

A bejegyzés előző részében már leírtam, hogy a gyerekek egészséges fejlődéséhez milyen fontos a mozgás. Járjuk kicsit körbe, hogy mit is jelent ez a mindennapjainkban.

Ne gondoljunk itt tervezett mozgásfejlesztésre, bonyolult tornasorokra. Csupán engedjük a gyereket gyereknek lenni!

A gyermekek alapvető szükséglete a mozgás, teret és időt kell biztosítani számukra e tevékenység végzésére.

 A fejlődéséhez elengedhetetlen ingereket többek között a hintázás, szaladgálás, mászás, ugrálás, labdázás, kerékpározás, célbadobás által kapja meg. Ugyan ilyen fontosak a körjátékok, népi gyerekjátékok. Ezek többsége olyan elemeket tartalmaz, melyek hatnak a szenzomotoros integrációra, de fejlesztő hatásuk mellett a játék örömét nyújtják a gyermekeknek.

A fejlődés során először a nagymozgások fejlődnek. Ezek megfelelő fejlettsége az alapja a finommozgások fejlődésének. ( És ezeket követik majd pl. a beszéd fejlődése.)

 

Nagymozgások vagy alapmozgások a gurulás, kúszás, mászás, járás, futás, ugrás, dobás, kapás.

Akkor hát mozgásra fel, érezzétek jól magatokat!

 

Na mozogj már!!

A mozgás és az idegrendszer kapcsolata 1.

Számtalan helyről zúdul ránk, hogy mennyire fontos a mozgás. Azt már az ovisok is fújják, hogy ha erősek és gyorsak szeretnének lenni, akkor bizony sportolniuk kell. De most kicsit vonatkoztassunk el az egészséges életmódtól, és nézzük meg, hogy mi köze van a mozgásnak a beszédhez, az olvasáshoz, az íráshoz, számoláshoz- egy csomó olyan dologhoz, amiknek első blikkre semmi, de semmi közük nincs hozzá.

A mozgásfejlesztés és az idegrendszer:

Születéskor az agyban az idegsejtek közötti kapcsolatok még nem épültek ki. A mozgás az az eszközrendszer, mely segít megtervezni az agyat. Általa az idegrendszert érő stimulációk építik az idegsejtek közötti szinapszisokat, segítik az ingerület gyorsabb és hatékonyabb átadását, létrehozva ily módon azt a rendszert, mely alapját képezi a tanulás képességének is.

A mozgás a fejlődés motorja, megfelelő mennyiségű mozgásingerre van szükség az ép idegrendszer fejlődéséhez.

 

Ha végig gondoljátok, egy átlag gyerek napját, értitek, hogy miért küzdenek annyian nehézségekkel az iskolában?

Megint matek ;-)

Az előző bejegyzésben már beszéltem a ló mozgása által keltett mozgásimpulzusokról, melyek a lovas gerincén keresztül fiziológiás mozgásválaszokat hoznak létre.

A ló kb. 90-110-et lép egy perc alatt, így egy 20 perces kezelés során 2000 fiziológiás impulzust közvetíthetünk a lovas felé.  Lovon ülve az ember medencéjét és törzsét a ló mozgása befolyásolja. A ló lépés jármódja alkalmas ezen ingerek megteremtésére. A terápia során percenkénti 90-110-es frekvenciájú lengések áttevődnek a lovas medencéjére és felsőtestére, „ezáltal lehetővé teszik a kóros izomtónus regulációját, valamint a testtartási, támaszkodási- és egyensúlyreakciók folyamatos tréningjét.”

A terapeuta a ló hátának mozgásából eredő gyorsulási és centrifugális erők kihasználásával, továbbá célzott feladatokkal a szenzomotorikumot és a koordinációt is fejleszti.

A sinus hullám esete a lóval ;-)

Matek, vagy nem matek?

A ló olyan háromdimenziós mozgásimpulzusokat ad, melyek a ló hátsó lábából indulnak ki, futnak végig előre a ló gerincén, amihez a lovas a medencéjén keresztül kapcsolódik. Ezt a mozgást EMG-vel, és filmes analízissel megvizsgálták, és rájöttek, hogy olyan sinushullámokat ír le, amely megegyezik a járó ember mozgásképével.

A  mozgásimpulzusok áttevődnek a lovas medencéjén át, a gerincen keresztül a nyakszirtig, ahol az agyat ritmikusan ismétlődő impulzusokkal ingerelve a járásnak megfelelő fiziológiás mozgásválaszokat hoznak létre. A lovas így reflexesen hasonlóan reagál a ló mozgására, mintha a saját lábán járna. Így indirekt módon azon emberek reflexíveit is aktivizálni lehet, akik mozgásukban akadályozottak.

Mégsem matek, sokkal jobb! :-)

Miért mosolygunk lovaglás közben?

Miért?!? Mert jó!!! :-)

 

Na de még egy kis biológia pluszban:

-          élénkülnek az érzékszervek

-          javul a légzés

-          megváltozik a gyomor a bél, és a húgyúti szervek munkája

-          lazul az izomzat,(mivel a ló testhőmérséklete kb. 1 fokkal magasabb, mint a miénk)

-          megváltozik a pulzusszám ( Lépésben 120/perc, ügetésben 140/perc, vágtában 180/perc)

 

+ az jár a fejünkben, hogy még néhány kör, és beleférünk a tavalyi farmerünkbe :-)

Na ugye, hogy van mosolyogni valónk?!? :-)

A te anyukád mit dolgozik?

Miből áll a lovas fejlesztés?

A fenti párbeszéd  „elkövetője” :-) az egyik gyermekem, szereplője pedig jómagam vagyok.

(Hiába no, a gyermeki őszinteség…:-))

 

Na de mit is csinálunk mi, miközben tényleg lovazunk, és játszunk?

-          A lovaglás alapjai

-          Torna lóháton

-          Beszédészlelés és beszédmegértés, a tiszta beszéd fejlesztése 

-          A magatartás, hiperaktivitás problémáinak felmérése és kezelése

-          Érzékszervek fejlesztése

-          A figyelem, a koncentráció, az emlékezet erősítése

-          Mozgásfejlesztés

-          Dyslexia prevenció, írás-olvasás-számolás nehézségeinek korrekciója

-          Iskola- előkészítés

-          Önbizalomhiány, beilleszkedési probléma, konfliktus helyzetek kezelése

 

Öröm           Fejlődés             Játék     Sport

Jó levegő..

Hárman- párban II.

Mennyi az annyi?

A bejegyzés előző részében már elárultam, hogy a fenti számolgatás a fejlesztés alatt a karámban tartózkodókat jelöli.

Szóval nézzük, kikkel is van tele a körkarám :-) :

1.       a gyermek

2.       a ló

3.       a fejlesztő

4.       a „lovas ember”

A mai részben nézzük át, mit is csinál a fejlesztő. (Ezt tudom jól, mert ez vagyok én :-))

Először megismerkedik a gyermekkel, megismerteti azt a lóval, és bemutatja a „lovas embert ”. Amíg ők beszélgetnek, simogatják a lovat- beszélget a szülőkkel, felveszi az anamnézist.

Én szeretem, ha az első alkalommal csak ismerkedünk egymással, a lóval, beszélgetünk. Szeretem, ha rászánunk időt egy teljes állapotfelmérésnek. ( Itt általában sok minden kiderül. Dominancia zavar, idegrendszeri alulszervezettség, pszichés gátak, tanulási nehézségek, a mozgás összerendezetlensége …stb). Ezután, már itthon írok egy fejlesztési tervet. Fejlesztendő területek, elérni kívánt célok, fejlesztési feladatok. Ha a szülő kéri, kiegészítésként otthoni szenzomotoros mozgástréning feladatsort is összeállítok.

A következő alkalommal már e terv alapján összeállított foglalkozást tartok. A karámban az én feladatom az, hogy csak a gyerekre figyeljek, segítsem,tornázzunk, játszunk, tanuljunk.

A „varázsdobozból” jobbnál jobb játékokat vegyek elő, és játszunk, lovazzunk, játszunk, lovazzunk, játszunk, lovazzunk…..:-)

Mert tanulni Öröm is lehet!

Hárman-párban I.

Mennyi az annyi?

A címben szereplő három igazából négy. Ennyien vagyunk a karámban egy-egy lovas fejlesztés alkalmából.

1.       1..a gyermek

2.      2. a ló

3.      3. a fejlesztő

4.      4. a „lovas ember”

Szerintem az első kettő teljesen egyértelmű, az ő szerepükről most nem is beszélnék. De nézzük meg, hogy mit is csinál a másik két szereplő.

A „lovas ember” :

Nálunk ő az, aki „összerakta” a terápiás lovat. Felnevelte, kiképezte, megtanította, hogy elviseljen hideget-meleget, hangosat-méghangosabbat, labdát, csipeszt, esernyőt, vizet, buborékokat. Azt, hogy mi mindig fejhangon éneklünk, kiabálunk, fütyülünk, mondókázunk. Dobálunk labdát, babzsákot, óriás dobókockát és még sok mindent, ami a kezünk ügyébe akad.(Igen- igen: néha, még gyereket is- bár azt csak módjával :-) ) Akinek egy jelére a ló megáll, elindul, gyorsul, lassul.

Ő az, aki a fejlesztés alatt csak a lóra figyel, és arra, hogy a hátán ülő gyermek a legnagyobb biztonságban legyen. Veszi a fejlesztő instrukcióit, és a lóval megcsináltatja.

Majd ha véget ér a ló számára a „munka” akkor felül rá, kijőve a munkás körkarámból engedi ugrani, öröm-vágtázni, hegyre föl, völgyre le. Mert bizony a lónak is megterhelő körbe-körbe mindenre figyelve, vigyázva dolgozni.

És végül irány a legelő, ahol a csapattal a másnapi munkáig már azt csinálhat, amit csak szeretne.

Mert a boldog ló a jó terápiás ló!

Miért szeretjük a lovakat?

Ugye ismerős, hogy lovas a füzet, a táska, a matrica, a póló, a hátizsák, a ceruza, a radír, a bugyi, a zokni, a minden? J De vajon miért vonzódik a legtöbb gyerek alapból ezekhez az állatokhoz?

Amellett, hogy gyönyörűek, barátságosak, empatikusak, puha-melegek, jó-szagú-ló-szagúak, íme néhány száraz és tudományos ok is:

Hasonlóságok az ember és ló között:

-          megfelelések az agyban- az evolúció során réteges szerkezet alakult ki

-          azonosságok a csontozatban és az izomzatban (pl. nézd csak meg az emberi kezet, és a ló első lábtövét!)

-          az ösztönök által irányított viselkedésformák azonosak

-          neurobiológiai egyezések

-          hasonlóságok a térorientációs készségekben

Na, ez eddig még mindig Carl Cürver- de inkább menj, és ölelj meg egy lovat!! Rögtön érteni fogod! ( És szó nélkül megveszed a lovas füzetet,a táskát,a bugyit, a zoknit,…a hóbelebancot J )

Miért pont a ló?

Miért pont a ló?

 

 

A kölcsönös bizalmon alapuló kötődés kialakulása, ami az ember és a ló kapcsolatából adódik, a lovas fejlesztésekben fontos szerepet játszik. Az állat jelenléte növeli a gyermek önbizalmát, felelősségérzetét, segíti, hogy empatikusan viszonyuljon másokhoz, és csökkenti a szociális elszigeteltséget.

A ló és az ember közötti ősi bizalom okairól érdekes kutatásokat végzett Carl Klüver. Ő és munkatársai feltételezik, hogy a több milliárd éves fejlődés, a hasonlóságokon alapuló önkéntelen érzelmek megadják a terápiás munkához szükséges bizalom alapját.

Ez ugye látszik a képen? J

süti beállítások módosítása